9 Aralık 2014 Salı

C# ta Matematiksel İşlemler (Math.)

C#’ta her matematiksel işlem Aritmetik Operatörlerle yapılmaz. Sinüs, Logaritma gibi bazı matematiksel işlemler için Math sınıfında tanımlanmış metotlar kullanarak bir çok işlem yaptırabiliriz.
İnceleyeceğimiz özellik ve metotlar Math sınıfına ait olduğu için kullanırken Math. yazmamız gerekir. Örneğin Sin fonksiyonunu kullanırken System.Math.Sin yazılmalıdır.


                Max(sayı1,sayı2)

                İki sayıdan büyük olanı bulmak için kullanılır.

                System.Math.Max(10,2); // Sonuç 10



                Min(sayı1,sayı2)

                İki sayıdan küçük olanı bulmak için kullanılır.

                System.Math.Min(58,66); // Sonuç 58


                Abs(Sayı)

                Sayının mutlak değerini bulmak için kullanılır. Mutlak değer fonksiyonu negatif sayıları pozitife                         çevirir.

                System.Math.Abs(-22); // Sonuç 22


                Sign(sayı)

               Sayının işaretini bulmak için kullanılır. Negatif sayılar için -1, pozitif sayılar için +1, sıfır için 0 değeri                üretir.

                System.Math.Sign(5); // Sonuç 1

                System.Math.Sign(0); // Sonuç 0

                System.Math.Sign(-5); // Sonuç -1

               

Yuvarlatma Fonksiyonları


                Floor(sayı)

                Sayıyı aşağı doğru yuvarlatır.

                System.Math.Floor(5.2); // Sonuç 5

                System.Math.Floor(5.7); // Sonuç 5

                System.Math.Floor(-5.2); // Sonuç -6

                System.Math.Floor(-5.7); // Sonuç -6

                Negatif sayılarda yaptığı işlem virgülden sonraki sayıyı atma işlemi değildir. Sayıyı kendinden                           küçük en yakın tam sayıya çevirir. Aynı işlemde pozitif sayılar için virgülden sonraki sayı atılır.


                Ceiling(sayı)

                Sayıyı yukarı doğru yuvarlatır.

                System.Math.Ceiling(5.2); // Sonuç 6

                System.Math.Ceiling(5.7); // Sonuç 6

                System.Math.Ceiling(-5.2); // Sonuç -5

                System.Math.Ceiling(-5.7); // Sonuç -5


                Round(sayı)

                Round metodu sayıyı en yakın tam sayıya yuvarlatır. Yani 5.2 sayısını 5, 5.7 sayısını 6 olarak                         yuvarlatır.

                System.Math.Round(5.2); // Sonuç 5

                System.Math.Round(5.7); // Sonuç 6

                System.Math.Round(-5.2); // Sonuç -5

                System.Math.Round(-5.7); // Sonuç -6


                Round(sayı,basamak_sayısı)

                Round metodunu iki parametre ile kullanarak virgülden sonraki kaç basamağın yuvarlatılacağını                     belirleyebilirsiniz.

                System.Math.Round(5.231,2); // Sonuç 5.23

                System.Math.Round(5.279,2); // Sonuç 5.28

                System.Math.Round(-5.231,2); // Sonuç -5.23

                System.Math.Round(-5.279,2); // Sonuç -5.28

                İkinci parametreye negatif değer vererek virgülden önceki sayıları yuvarlayamayız. Çünkü bu                         fonksiyondaki ikinci parametre 0 ile 28 arasındaki pozitif değerleri alabilir ve sadece virgülden                       sonraki basamakları yuvarlatabilir.


Logaritma Fonksiyonları


                Log10(sayı)

                Sayının 10 tabanındaki sayısını hesaplar.


                Log(sayı)

                Log metodu tek parametre ile kullanılırsa e tabanındaki logaritmayı yani Ln fonksiyonunu hesaplar.


                Log(sayı,taban)

                Log metodu iki parametre kullanarak herhangi bir sayının logaritması herhangi bir tabana alınabilir.                 örnek; 5 tabanında 125 sayısının logaritması için System.Math.Log(125,5) yazılır.

                E

                Matematikteki e sabitini öğrenmek için Math sınıfındaki bu alanı kullanılabilir. System.Math.E



Üstel Fonksiyonlar

                Üstel işlemler için Math sınıfındaki aşağıdaki metotları kullanabilirsiniz.


                Pow(sayı,üst)

                Sayıüst işlemini yapmak için bu metot kullanılır. aynı işlem sayı^üst şeklindede yapılabilir. 4                             sayısının küpünü almak için System.Math.Pow(4,3); // Sonuç 64

               

                Exp(üst)

                e üst değerini hesaplamak için kullanılır. Örneğin e sayısının 4 kuvvetini almak için                                           System.Math.Exp(4);


                Sqrt(sayı)

                Bir sayının karekökünü almak için kullanılır. Aynı işlem Pow(sayı,0.5) şeklinde de yapılabilir. n.                     dereceden kök almak için Pow(sayı,1.0/n) kullanılır.

                System.Math.Pow(64,1.0/3); //Sonuç 4


Trigonometrik Fonksiyonlar


                PI

                PI sayısını Math sınıfının bu özelliği ile öğrenilir. bu özelliğin değeri 3,14159265358979 sayısıdır.


                Sin(açı)

                Belirtilen açının sinüsünü verir. Örneğin PI/2’nin sinüsünü almak için                                                               System.Math.Sin(System.Math.PI/2); 90 derecenin sinüsünü almak için 90 dereceyi PI/180 ile                       radyana çevirebiliriz System.Math.Sin(90 * System.Math.PI/180);


                Cos(açı)

                Belirtilen açının kosinüsünü verir.


                Tan(açı)

                Belirtilen açının tanjantını verir.


                Cotanjant, Secant ve Cosecant işlemleri için gerekli metotlar Math sınıfında bulunmaz. Aşağıdaki                   işlemlerle bu fonksiyonlar hesaplanabilir.

                Cotanjant  = 1/System.Math.Tan(x);

                Secant     = 1/System.Math.Cos(x);

                Cosecant   = 1/System.Math.Sin(x);



             Ters Trigonometrik Fonksiyonlar        

                Acos(sayı)

                Sayının ters cosinüsünü hesaplar. Sayı -1, +1 arasında olmalıdır.


                Asin(sayı)

                Sayının ters sinüsünü varir.


                Atan(sayı)

                Sayının ters tanjantını verir.
Paylaş:

0 yorum:

Yorum Gönder

Popüler

Son

Kategoriler

Arşiv